SMOCZE DELIBERACJE

 Cze艣膰 wszystkim!

Na ostatnich zaj臋ciach uda艂o nam si臋 scharakteryzowa膰 smoka. Tak, rozmawiali艣my o mitycznej istocie. Z pewno艣ci膮 zastanawiacie si臋 czemu akurat smok? Po co uczy膰 si臋 o czym艣, co nie by艂o nawet prawdziwe? Nasze analizy i rozwa偶ania dowiod膮, 偶e w istnieniu smok贸w jest ziarno prawdy, a to tylko jedna z zalet, jak膮 mogli艣my wyci膮gn膮膰 z naszych przemy艣le艅.

Jak si臋 okaza艂o, smoki by艂y ro艣lino偶ernymi gadami, kt贸rych skrzyd艂a nie by艂y przystosowane do lotu ze wzgl臋du na ich u艂o偶enie, kt贸re nie by艂o przed艂u偶eniem ko艅czyn. Skrzyd艂a s艂u偶y艂y natomiast do termoregulacji. Czy mog艂y zia膰 ogniem? Jak najbardziej! Podobnie jak krowy, smoki poprzez spo偶ywany pokarm mog艂y produkowa膰 spore pok艂ady metanu, kt贸ry jest niezwykle 艂atwopalnym gazem. Wystarczy doda膰 do tego po艂kni臋cie jakiego艣 krzesiwa lub rycerza w zbroi i mamy gotowe palenisko prosto z trzewi bestii. Nie martwcie si臋 jednak o spotkanie smoka na swojej drodze. Ta ro艣lino偶erna istota nie wybra艂aby ludzkiego mi臋sa na sw贸j posi艂ek, chyba 偶e…mieliby艣cie pancerz. Wtedy smoki wykorzysta艂yby go, aby wspom贸c wytworzenie ognia jako swoisty zapalnik, wi臋c pami臋tajcie, 偶eby wychodz膮c samotnie na dw贸r wstrzyma膰 si臋 od przyodziania takowej „ochrony”. Jako gady preferuj膮 dzienny tryb 偶ycia oraz schron w drzewnym zaciszu. Je偶eli chcieliby艣cie poszuka膰 wsp贸艂czesnych smok贸w ze swoimi podopiecznymi w przedszkolu, warto uda膰 si臋 w pogo艅 za wa偶kami (ang. DRAGONflies).


Profesor przedstawi艂 nam r贸wnie偶 prawdziwe pod艂o偶e legendy o Smoku Wawelskim. Dr Nied藕wiedzki wykopa艂 bowiem w okolicy Opola szcz膮tki dinozaura, kt贸rego 偶artobliwie nazwa艂 Smok wawelski (kursywa u偶ywana jest do zatwierdzonych nazw gatunkowych). Wykopalisko jest naukowym dowodem na istnienie szerz膮cych postrach istot na terenie naszego kraju, kt贸re mog艂y by膰 przyczyn膮 lub inspiracj膮 podczas tworzenia opowie艣ci przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Dla zainteresowanych — szcz膮tki wydobytego okazu mo偶emy podziwia膰 w Muzeum Ewolucji w Warszawie.

Prawdziwy smok wawelski  i lisowicja w Muzeum Ewolucji
                                                     Rekonstrukcja szkielet贸w smoka wawelskiego i lisowicji, Marta Szubert. Fot. A. Kapu艣ci艅ska


Do jakiego wniosku dochodzimy? Takiego, 偶e profesor wyci膮gn膮艂 od nas wiedz臋 z niezliczonych dziedzin nauki, rozpoczynaj膮c lu藕n膮 pogaw臋dk臋 o smokach. Ten wyk艂ad otworzy艂 mi oczy na mo偶liwo艣ci, jakie mog膮 wyp艂yn膮膰 z podchodzenia do rozmowy w bardziej kreatywnej ods艂onie. Takie dochodzenia od og贸艂u do szczeg贸艂u mo偶emy rozplanowa膰 dzieciom na wiele cykli zaj臋膰, w wyniku kt贸rych b臋dziemy w stanie zaproponowa膰  liczne interesuj膮ce eksperymenty, wycieczki, prace plastyczne itd. W biologii wszystko ze wszystkim jest powi膮zane, wi臋c wykorzystajmy nasz pedagogiczny umys艂, aby pobudzi膰 wychowank贸w do nieszablonowego wyci膮gania wniosk贸w z pozornie nieistotnych temat贸w.


呕ycz臋 Wam mi艂ego dnia i do zobaczenia w kolejnych wpisach!


Ewelina 馃



Komentarze

Popularne posty